088 2055 000
		Array
(
    [0] => nl
    [1] => us
)
		
Bel ons 088 2055 000
		Array
(
    [0] => nl
    [1] => us
)
		

Freeware: Waarom betaalde software uiteindelijk goedkoper is dan gratis software

Digitale transformatie is een term die de laatste jaren een steeds grotere en belangrijkere rol krijgt binnen organisaties. Sinds het uitbreken van het COVID-19 virus werken wereldwijd miljoenen mensen vanuit huis met allerlei verschillende soorten software. Hiermee heeft digitale transformatie voor veel organisaties een enorme boost gekregen.

Continuïteit heeft prioriteit

Dat ondernemers zich zorgen maken over de continuïteit van hun bedrijf is zeer begrijpelijk. Het is zelfs een goede ontwikkeling gezien dit ondernemers op scherp zet. Natuurlijk dient de continuïteit van het bedrijf prioriteit te krijgen, maar sommige organisaties lijken daar een hoge prijs voor te betalen. Hiermee wordt gedoeld op het gebruik van freeware tools.

Wat is freeware?

Freeware tools zijn voor sommige organisaties inmiddels onmisbaar. Freeware is een collectieve term voor softwareprogramma’s (ook bekend als applicaties) die gratis te downloaden en te gebruiken zijn. Er zijn genoeg van deze freeware tools die breed bekend zijn. Enkele voorbeelden zijn: Dropbox (datadeling), WeTransfer (datadeling), Skype (videobellen/chatten), PDFcreator (documenteneditor), verschillende browsers (zoals FireFox), OpenOffice (documenteneditor) en gratis VPN’s (VPN verbindingen).

Gratis bestaat niet

Deze voorbeelden van tools bieden geweldige opties om op afstand in contact te blijven, bestanden te bewerken en delen en het web te benaderen. De tools zijn gratis te gebruiken en organisaties maken hier dan ook gretig gebruik van. Het bewijs hiervan is de enorme toename van bijvoorbeeld het gebruik van videoconference-software (Zoom, Google Meet, Microsoft Teams, etc.).

Echter, er is een grote keerzijde aan het gebruik van freeware. Het maakt niet uit hoeveel baat uw bedrijf er bij heeft. Voor praktisch elke applicatie geldt: wanneer je gratis gebruik kan maken van het product, ben jij het product. Wat houdt deze uitspraak daadwerkelijk in? Er zijn meerdere risico’s verbonden aan het gebruik van freeware (uitzonderingen daargelaten).

Beperkingen & risico’s van freeware

Er zijn verschillende beperkingen aan het gebruik van Freeware. Gebruikers kunnen ongegrond te zwaar steunen op deze applicaties. Enkele beperkingen en risico’s:

  • Gelimiteerde support
    • Support (als deze überhaupt al aanwezig is) is vaak beperkt.
  • Geen frequente updates
    • Betaalde varianten van software worden over het algemeen sneller voorzien van updates. Daarnaast kan freeware afhankelijk zijn van de aandacht die een ontwikkelaar in een project steekt. Als deze zijn/haar aandacht voor het project verliest kunnen updates stop worden gezet.
  • Verborgen malware
    • In (minder bekende) freeware kan malware of andere kwaadaardige software verborgen zitten. Hier komt men vaak pas achter nadat de applicatie, inclusief kwaadaardige code, reeds geïnstalleerd is.
  • Onvoldoende waarborging van security en privacy
    • Bepaalde tools zijn niet gebouwd om te voldoen aan wet- en regelgeving op het gebied van privacy en security. Daarnaast volgen deze tools mogelijk de best practices op dit gebied niet.
  • Onvriendelijk in gebruik
    • Software dient een bepaald doel. Mogelijk functioneert de freeware niet zoals gewenst, of is het gebruik hiervan zeer lastig.
  • Je betaalt met je gegevens
    • Het downloaden, installeren en gebruik van freeware is gratis, althans dat denkt u. Aangetoond is dat veel freeware tools data verzamelen en opsturen naar de uitgever van de tool. Deze gebruikt de data weer voor persoonlijk gewin (bijvoorbeeld door verkoop aan adverteerders).

Kortom, het gebruik van freeware komt niet zonder prijs. Ongeacht de mate waarin deze applicaties uw bedrijfsvoering kunnen ondersteunen dient u altijd zeer bewust keuzes te maken op dit gebied.

Heeft u vragen over het inrichten van uw IT-organisatie, -omgeving en –hardware/-software? Neem dan vrijblijvend contact op met de IT advisory afdeling van Crowe Peak.

Crowe Peak
Olympisch Stadion 24-28 1076 DE Amsterdam, Nederland
088 2055 000 contact@crowe-peak.nl